Jaarverslag 2013 van de molengastvrouwen en -gastheren

Vanaf 2014 zullen groepen vrijwilligers binnen de molenstichting verslag doen van hun activiteiten en bezigheden in het voorafgaande jaar. Hierbij de bijdrage van onze molengastvrouwen en -gastheren.

Afbeelding

Half november 2012 zijn 9 enthousiaste vrijwilligers begonnen aan het opleidingstraject voor gastvrouw/-heer. Op 2 maart 2013 hebben wij dit opleidingstraject succesvol afgerond. Door deze opleiding zijn we in staat op alle 4 molens van de Molenstichting Weert op verantwoorde wijze rondleidingen te verzorgen.

Via een schema van inzet zijn op alle officiële openstellingsdagen 2 gastvrouwen/-heren ingezet. Samen hebben wij meer dan 50 dagen rondleidingen verzorgd.

Daarnaast hebben er een 10-tal rondleidingen, op verzoek plaats gevonden o.a. voor groepen schoolkinderen, vriendenclubs , communicanten, gehandicapten, Gilde opleiding etc.

Omdat de molens ook vaak bezocht worden door mensen van verschillende nationaliteiten, o.a. Japan, Australië, Argentinië, België, Duitsland, Engeland is inmiddels ook een rondleiding , naast Nederlands, mogelijk in het Engels.

Ook is er gezorgd voor herkenbare kleding in de vorm van een all-seasonjack met logo van de stichting. Er wordt gewerkt aan het samenstellen van een tas per molen voorzien van allerlei informatie over molens en aanverwante zaken, zoals o.a. fietsroutes, maar ook kleurplaten voor de jongste kinderen.

Actief is gewerkt aan het werven van aspirant gastvrouwen/-heren. Dat heeft geresulteerd in de aanmelding van 3 nieuwe vrijwilligers. Zij zijn inmiddels gestart met hun opleidingstraject en zullen, na afronding van de opleiding in het seizoen 2014 ook worden ingezet.

De reacties van de bezoekers zijn mondeling, zowel als op schrift (gastenboek) erg positief. De informatie die wordt gegeven wordt  als interessant en deskundig omschreven. We hopen dan ook in 2014 nog meer bezoekers te mogen ontvangen en rondleiden op de prachtige molens die door MSW worden beheerd.

Advertenties